• سخنان حکیمانه    :   زندگی را طی کن    آنگاه که بر بلند ترین قله هایش رسیدی لبخند خودت را نثار تمام سنگ ریزه هایی کن که پایت را خراشیدند...!!!  
  • آرتروز زانو و طب سنتی

    درمان آرتروز زانو با طب سنتی
    زانو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع‌تر است، اما بسیاری از جوانان نیز از زانو درد شاکی هستند.
    زانو درد برحسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد، از شایع ترین علل زانو درد می توان به این موارد اشاره کرد:
    سائیدگی زانو (آرتروز یا استئو آرتریت) که در آن غضروف مفصل ممکن است تخریب شده یا از بین رفته باشد، التهاب مفصل (آرتریت) که نوعی روماتیسم مفصل است و درد از علائم مشخصه آن است، نرمی غضروف کشکک، آسیب های تاندون یا رباط های اطراف زانو، آسیب یا پارگی مینیسک زانو، آسیب های ورزشی و ضربه.
    اما فارغ از این که علت زانو درد کدام یک از علل مذکور باشد توصیه های زیر را می توان در کنار درمان تخصصی، برای رفع درد زانو به کار گرفت.
    شاید اولین توصیه، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته، احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط های زانو را کاهش می دهد.
    شنا یا راه رفتن در آب از ورزش های مفید در کاهش درد زانوست و برعکس ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مشکلات و بیشترشدن درد زانو می شود.
    پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دوزانو و چهارزانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگر توصیه های بسیار مفید و گاهی ضروری است. اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلا هنگام ظرف شستن، توصیه می شود زیرپایی به طول حدود 20 سانتی متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.
    پیاده روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز توصیه می شود. مطمئنا کوهنوردی، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی مضر است.
    در این میان ورزش ها و نرمش های خاصی وجود دارد که می تواند تاثیرات بسیار مفیدی در کاهش درد زانو داشته باشد که می توانید با مراجعه به متخصص مربوط، آن را آموخته و هر روز تکرار کنید. یکی از این نرمش ها که باعث قوی شدن عضلات چهار سر ران و اطراف مفصل زانو می شود به این طریق است:
    روی زمین یا صندلی بنشینید و زانوی خود را صاف کنید، سپس بدون آن که به روی مفصل زانوی خود فشار آورید پا را از ناحیه لگن خم و راست کنید و عضلات اطراف زانو را منقبض کنید. این حرکت را چندبار تکرار کنید، بعد از مدتی تاثیر شگرف آن در کاهش درد زانو را حس خواهید کرد.
    مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D نیز توصیه ای مهم، بویژه به خانم ها پس از سن یائسگی است. روزانه حداقل نیم ساعت آفتاب گرفته و این توصیه را در جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش درد جدی بگیرید.طب سوزنی نیز یکی از روش های بسیار مفید در کاهش درد و التهاب مفصل زانوست که در بسیاری از موارد، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عارضه جانبی جایگزین مسکن یا کورتون ها با عوارض جانبی فراوان شود.
    درمان آرتروز:
    درمان : هر شب یک قاشق چای خوری اسفند همراه یک استکان آب میل کنید . 40 الی 120 شب
    4 واحد روغن زیتون + 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه , با هم مخلوط کرده و هر شب قبل از خوردن اسفند 3 قاشق غذاخوری میل شود. 40 روز – روغن سیاه دانه را روزی 3 مرتبه به موضع بمالید و بگذارید جذب شود . 120 روز – شیر جوشیده ولرم یک لیوان , عسل یک قاشق مربا خوری , آب زعفران یک یک قاشق غذاخوری , پودر سنجد یک قاشق مرباخوری , پودر 4 مغز یک قاشق مرباخوری , بارهنگ یک قاشق مرباخوری , عرق زنیان دو قاشق غذاخوری با هم مخلوط کرده هر روز صبح به جای صبحانه میل کنید.40 روز – بعد از ظهرها به جای چای عادی از دم کرده زنجبیل و آویشن و استقدوس استفاده کنید.در خوردن این چای ها زیاده روی نکنید.120 روز – از عطر گل محمدی در روز 3 با استفاده کنید و بعد از استحمام به بدنتان مشک بمالید.دائما این کار را انجام دهید . روزانه از خرما , مویز , انجیر , زیتون , ارده شیره , شیره خرما , عسل به میزان مورد علاقه تان مصرف کنید. از گوشت بره , کبک , شتر در وعده های غذایی خود استفاده کنید . یک قاشق غذا خوری با عسل با یک استکان جوشانده گل بنفشه مخلوط کنید ، نیم ساعت قبل از غذا میل نمایید – ضماد زیر را تهیه کرده و شب ها روی محل درد ببندید :
    سورنجان , گل ختمی , بذر قطونا , آرد جو , مرزنجوش , خرما و کشمش داروها را مساوی گرفته و پودر کنید و با کمی روغن گل سرخ و زرده تخم مرغ خمیر کرده و هر شب روی پارچه تمیز ریخته و داغ کنید و روی زانو ببندید و تا اذان صبح باز نکنید اگر قوی تر می خواهید کمی زعفران و افیون به دارو اضافه کنید اگر زانو ورم دارد یک روز در میان یک تکه نمد را داغ کنید و روی زانو یک پارچه نخی نازک بگذارید و نمد را ناگهان روی زانو بگذارید و محکم روی زانو فشار داده حداقل مدت 30 دقیقه نگه دارید بطوریکه بیمار از سوزش آن ناراحت شود ولی انقدر نباشد که پوست را بسوزاند چند بار که یک روز در میان این کار انجام شود ترشخات نرم کننده درون مفصل سر مفاصل را می پوشاند و قسمتهایی که باز شده و مواد درون مفصل سر مفاصل را می پوشاند و قسمت هایی که باز شده و مواد درون مفصل از ان خارج می شود بسته شده و ورم از بین رفته و به تدریج به حالت طبیعی باز خواهد گشت .
    پرهیزات (بسیار بسیار مهم ) : ترشی و مشتقات سرکه , ماست , میوه ترش , دوغ , ماهی , گوشت گاوه و بز , فست فود , هندوانه , چیزهای سرد و تر
    ابتدا روی هر پا 5 تا 7 عدد زالوی درشت در محوطه بین قوزک خارجی پا تا انگشت سوم بیاندازید 20 روز بعد 7 عدد زالو اطراف و پشت هر زانو بیاندازید و 20 روز دیگر 7 عدد زالو بین انگشت سوم و انگشت کوچک انداخته شود . و 20 روز بعد 7 عدد زالو اطرف کشکک و پشت هر زانو قرار داده شود . و هر روز با روغن روبه روی آفتاب یا در کنار بخاری پاها را ماساژ دهید

    مطالب مرتبط :

    یک نظر برای  آرتروز زانو و طب سنتی

    • 1
      دانش نوشته شده در 22 ژوئن, 2016, ساعت 1:54

       به نظرمن با توجه به تجربه شخصی خودم باید درسنین پایین تر رژیم غدایی باطبع گرم مد نظرباشد واز خوردن غذا ها ونوشیدنی ها باطبع سرد همچون ماست دوغ و ترشیجات کاملا پرهیز کرد 

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    کلیه ی حقوق این سایت مربوط به گروه آناتومی دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب یزد میباشد.

    مدیر گروه آناتومی : دکتر فاطمه پیغمبری

    طراح سایت : سید محمد امین هاشمی پور

    مدیریت محتوایی سایت: امیرحسین اشرف

    ویرایش سایت: محمد مهدی جارچی یزدی

    تمام حقوق این سایت برای © 2018 سایت گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب یزد. محفوظ است. طراحی توسط:سید محمد امین هاشمی پور