• سخنان حکیمانه    :   زندگی را طی کن    آنگاه که بر بلند ترین قله هایش رسیدی  لبخند خودت را نثار تمام سنگ ریزه هایی کن  که پایت را خراشیدند...!!!  
  • نقش سرتونین درچاقی وافسردگی

    خیلی از ما وقتی خسته و بی حوصله می شویم، از واژه افسردگی استفاده می کنیم و می گوییم: “احساس می کنم، افسرده شده ام!” ولی آیا واقعا افسرده شده ایم یا کمی بی حوصله و خسته هستیم؟

    بسیاری از ما هم افسردگی را جدی نمی گیریم و آن را لوس بازی می دانیم.

    در مورد سروتونین چقدر می دانید؟

    همه ما از نقش انسولیندر بدن آگاه هستیم و به آن اهمیت می دهیم و اگر مشکلی پیش آید، حتما تحت نظر پزشک قرار می گیریم. اما در مورد سروتونین چی؟

    باید بگوییم که اهمیت سروتونین در بدن کمتر از انسولین نیست. سروتونین، شاه کلید بیماری های خلقی و شادی بخش طبیعی بدن می باشد.

    سروتونین از انتقال دهنده های عصبی است که توسط سلول های عصبی (نورون) دستگاه گوارشی و دستگاه عصبی مرکزی ترشح می شود.

    سروتونین بر روی خلق و خو و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن از قبیل: تعادل، انرژی، تغذیه، خواب و جفت گیری تاثیر می گذارد.

    سروتونین به طور طبیعی از مغز ترشح می شود. اما گاهی حجم آن در خون پایین می آید، زیرا مقداری بازجذب و یا دفع می شود.

     

    نقش سروتونین در چاقی

    تا به حال فکر کرده اید که چرا افراد چاق، از خوردن غذا لذت می برند؟

    هورمون سروتونین در مغز احساس شادی را به همراه می آورد و با افزایش میزان این ماده شیمیایی در افراد، کاهش وزن رخ می دهد.

    افرادی که میزان هورمون سروتونین در مغزشان پایین است، برای بهبود روحیه خود، میل شدید به غذا پیدا می کنند.

    ورزش کردن و مصرف خوراکی های رنگین هر دو می توانند، سروتونین را در مغز زیاد کنند.

    هورمون سروتونین، میزان اشتها را کنترل می کند. پزشکان انگلیسی متوجه شدند که گیرنده سروتونین در افراد دارای بیماری آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی)، تفاوت هایی قابل ملاحظه ای با سایر افراد دارد.

    افرادی که سروتونین بالایی دارند، مستعد ابتلا به اضطراب می باشند. پزشکان معتقدند که شاید همین مسئله در سرکوب کردن اشتها دخیل می باشد.

    بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین.

    کمبود سروتونین در بدن 

    کمبود سروتونین منجر به بروز عارضه تصلب شرایین می شود.

    فعالیت ضعیف سیستم سروتونین در مغز باعث کشیدن سیگار و عدم فعالیت بدنی می گردد و تمام این ها باعث سفت شدن زودرس رگ های خونی به ویژه سرخرگ ها می شود.

    دکتر مارتین احمدی، استادیار و پزشک هسته ای می گوید: یافته هایی که رابطه بین پیغام های سروتونین در مغز و عارضه تصلب شرایین را نشان می دهد، منجر به ایجاد راهکارهای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود.

    قند های رژیمی از قبیل آسپارتام مانع تولید هورمون سروتونین (هورمون شادی بخش) در مغز می گردد. از آنجا که این هورمون می تواند اشتها را متوقف کند، لذا کاهش این هورمون می تواند منجر به افسردگی و افزایش میل به غذا خوردن گردد.

    محققان کانادایی و اتریشی دریافتند که ماده شیمیایی موجود در مغز به نام “پروتئین ناقل سروتونین” که باعث کاهش هورمون سروتونین می گردد، در ماه های تاریک سال فعال تر می باشد. همین مساله نشان دهنده این مطلب است که چرا بعضی افراد در زمستان کمتر سرحال و خوشحال می باشند و از انرژی کمتری برخوردارند و به همین دلیل، افراد در روزهایی که خورشید می درخشد، شاداب تر و پرانرژی تر هستند ( منظور از انرژی در این جا، همان سرزندگی و شادابی است).

     

    منابع غذایی سروتونین

    بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین.

    برای اثر بخشی بهتر سروتونین لازم است رژیم غذایی تان سرشار از کربوهیدرات به همراه پروتئین باشد. پروتئین شامل اسید آمینه تریپتوفان می باشد که به تولید سروتونین در مغز کمک می کند. مطالعات نشان داده است که تریپتوفان برای تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات دارد. پس سبزیجات، آجیل، شیر، لوبیا، عدس و موز را مصرف کنید.

    اگر می خواهید سروتونین در بدن باقی بماند، از مصرف آرد و شکر و شیرینی جات پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی موجب افزایش آنی میزان سروتونین در خون شده و ناگهان از مقدار آن کاسته می شود.

    مکمل امگا 3 نیز در بالا بردن میزان سروتونین خون موثر است.

    مطالب مرتبط :

    سرطان به معنای مرگ نیست

    دانلود Junqueira’s Basic Histology pictures مطلب کامل

    دانلود لام های آزمایشگاه بافت

    دانلود   با تشکر از دکتر طوافی مطلب کامل

    اطلس آناتومی نتر 2014 ویرایش6

    دانلود  Atlas of Human Anatomy, Sixth Edition- Frank H. Netter, M.D             مطلب کامل

    اطلس آناتومی نتر 2014 ویرایش6

    Gametogenesis First week of development Second week of development Third week of development Third to eighth week Third month to birth fetal membranfs and placenta skeletal system Muscular system Body cavities cardiovascuiar system respiratory system digestive system urogenital system... مطلب کامل

    اطلس جنین شناسی لارسن Essential Human Embryology Larsen

    دانلود                   مطلب کامل

    اطلس جنین شناسی لارسن Essential Human Embryology Larsen

    دانلود               مطلب کامل

    Netters atlas of human neuro science

    دانلود     مطلب کامل

    Ross Histology A Text and Atlas 2011

    دانلود       مطلب کامل

    اطلس آناتومی Williams

    دانلود راهنما درمورد عدم نمایش محتوای این فایل:برای حل این مشکل روی فایل راست کلیک کنید و گزینه ی prperties را انتخاب کنید و اگر دکمه ی  unlock را دیدید کلیک کنید و سپس ok کنید.... مطلب کامل

    اطلس بافت شناسی Thieme

    دانلود مطلب کامل

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    کلیه ی حقوق این سایت مربوط به گروه آناتومی دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب یزد میباشد.

    مدیر گروه آناتومی : دکتر فاطمه پیغمبری

    طراح سایت : سید محمد امین هاشمی پور

    مدیریت محتوایی سایت: امیرحسین اشرف

    ویرایش سایت: محمد مهدی جارچی یزدی

    تمام حقوق این سایت برای © 2018 سایت گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب یزد. محفوظ است. طراحی توسط:سید محمد امین هاشمی پور